ActiveCampaignilla onnistut sähköpostimarkkinoinnissa

Tuntuuko sähköpostimarkkinointi työläältä? Tässä blogitekstissä esittelen sinulle helpon sähköpostimarkkinointityökalun: ActiveCampaignin. Kyseessä on verkkoselaimella toimiva monitahoinen työkalu, joka taipuu erittäin hyvin uutiskirjeiden lähettämiseen. Tämän lisäksi ohjelman uumenissa on paljon ominaisuuksia, joita kokeneemmat käyttäjät voivat hyödyntää – esimerkiksi sähköpostiautomaation luominen. Tässä blogitekstissä ei kuitenkaan uppouduta automaatioon, vaan käydään läpi ActiveCampaignin perusominaisuuksia ja mitä uuden käyttäjän on hyvä tietää ohjelmasta, kun tarkoituksena on oppia uutiskirjeen lähettäminen.

Mitä hyötyä ActiveCampaignista sitten on yrittäjälle ja onko se oikeasti niin yksinkertainen ohjelma? Jos haluat lähettää asiakkaille ammattimaisia uutiskirjeitä, joissa visuaalinen ulkoasu ja tekniset ominaisuudet on otettu huomioon, ActiveCampaign on sinulle oikea sähköpostimarkkinointiohjelma. Yksinkertaisuus ja helppous on toki käyttäjäkohtaista – uskon, että tämän blogitekstin jälkeen saat jo hyvät alkeet ohjelman käyttöön. Jos verrataan muihin sähköpostimarkkinointiohjelmiin, kuten MailChimpiin ja HubSpotiin, on ActiveCampaign näihin kilpailijoihin verrattuna monipuolinen, edullinen ja helppokäyttöinen ohjelma.

Henkilökohtaista sähköpostimarkkinointia yrityksen omalla brändi-ilmeellä

Uutiskirjeen lähettäminen lähtee ajatuksesta, mille kohderyhmälle, eli kenelle, uutiskirje halutaan lähettää. Seuraavaksi herää kysymys, millä sisällöllä haluttu kohderyhmä tavoitetaan. Kun ajatus on kypsynyt, ota esiin Word tai jokin muu vastaava tekstinkäsittelyohjelma ja kirjoita ajankohtaiset uutiskirjeen aiheet ylös. Tavoittaako kirjoittamasi sisällöt kohderyhmän? Kenelle haluat kirjoittaa uutiskirjeitä? Mikään ei ole niin epärelevanttia kuin epäolennainen sisältö väärälle kohderyhmälle.

Jotta tavoitat oikean kohderyhmän, mieti mitä kautta saat lämpimiä liidejä – voit esimerkiksi luoda verkkosivuillesi lomakkeen ActiveCampaignin avulla, jossa tarjoat alennusta uusille uutiskirjeen tilaajille. Tai voit pyytää markkinointilupaa paperisella tai sähköisellä lomakkeella, kun uusi asiakas täyttää ensimmäistä kertaa tietonsa ja usein myös sähköpostiosoitteensa yrityksesi asiakasrekisteriin.

Miten sisällön siirtäminen ActiveCampaigniin sitten onnistuu? Uutiskirjeen kokoaminen ActiveCampaignissa perustuu perinteiseen raahausmenetelmään. Käytännössä saat raahattua hiirellä kaikki tarvittavat elementit uutiskirjeeseen: halusitpa uutiskirjeeseen logon, kuvia, tekstiä tai vaikkapa videon, saat raahattua jokaisen niistä yhdellä hiiren vedolla. Sinun tehtäväsi on ainoastaan ladata kuvat ja videot mediakirjastoon, jonka kautta saat ladattua ne kätevästi suoraan valitsemaasi elementtilohkoon. Jos uutiskirjeen luominen tyhjästä tuntuu vaikealta, voit aina valita ActiveCampaignin valmiista uutiskirjepohjista, joihin vaihdat vain oman yrityksesi värit, kuvat ja tekstit.

ActiveCampaigniin saa ladattua asiakaslistoja, eli sähköpostilistoja, manuaalisesti tai automaattisesti. Manuaalinen toteutus onnistuu niin, että kopioit ja liität yksittäisen sähköpostin kerrallaan. Automaattisen asiakaslistan lisäämiseen suosittelen .CSV-tiedostoa, jonka saa luotua Excelillä. Käytännössä siis tarvitset asiakaslistan, jonka lataat ActiveCampaigniin.

Kun asiakaslista on ladattu ActiveCampaigniin ja sisällöt on valmiina, voit lähettää uutiskirjeen joko heti tai ajastaa sen lähtemään myöhemmin. Lähetystä varten tarvitset yrityksen perustiedot, kenen sähköpostiosoite halutaan uutiskirjeeseen, kenelle ohjataan vastaussähköpostit ja millä otsikoilla uutiskirje lähtee.

Volá! Ensimmäinen uutiskirjeesi on valmis. Jos edellä mainitut vaiheet kuulosti enemmän heprealta kuin suomen kieleltä, voit toki aina pyytää apua myös meiltä. Ratkomme uutiskirjepulmia päivittäin.

ActiveCampaign taipuu hyvin aloittelijoille ja myös jo kokeneemmille sähköpostimarkkinoijille.

ActiveCampaignin plussat ja miinukset

Ehdottomasti isoin plussa ActiveCampaignissa on sen edullinen kuukausihinta. Ohjelman saa käyttöön alle 9 eurolla kuussa, mikä ei ole iso summa siihen nähden, että muita kustannuksia ohjelmasta ei tule. Uutiskirjeisiin ei esimerkiksi laiteta mainostusrahaa, kuten Google- tai Facebook-mainontaan. Isoin työ uutiskirjeen tekemisessä on sen luominen ja asiakaslistan kokoaminen.

ActiveCampaignin etu on myös sen helppo käyttöönotto ja alun ihmettelyn jälkeen yksinkertaiset päävalikot. Kun kerran pääsee ohjelmaan sisälle, uskallan väittää, että sen muistaa myös myöhemmin. ActiveCampaignia on kuvailtu helppokäyttöisemmäksi työkaluksi kuin MailChimpia. ActiveCampaignissa on myös paljon samoja automaatio-ominaisuuksia kuin HubSpotissa, mutta hinnan puolesta voitto kääntyy ActiveCampaignin puolelle.

Jos mietitään ActiveCampaignin miinuksia, ohjelman useat alavalikot saattavat aluksi hämmentää käyttäjää. ActiveCampaign on laaja työkalu muun muassa automaatio-ominaisuuden puolesta, ja se on selkeästi tehty palvelemaan myös jo edistyneempiä markkinoijia. Jos alkuun malttaa pysyä päävalikoissa, ohjelman käyttö on simppeliä. Suosittelen keskittymään päävalikossa Kampanjat-, Listat ja Raportit-kohtaan. Kampanjoista luot uudet uutiskirjeet, Listoista katsot aiemmat ja nykyiset asiakaslistat ja Raportit-kohdasta näet, kuinka moni uutiskirjeen avaa ja kuinka moni klikkaa verkkosivulinkkejä.

Lue lisää blogistamme: Sähköpostimarkkinointiohjelma yrityksille – ActiveCampaign

Katso alta webinaaritallenne sähköpostimarkkinoinnista ActiveCampaignilla.

Huom. Saat videon näkyviin sallimalla kaikki sivuston evästeet vasemmasta alakulmasta.

VIIMEISIN ARTIKKELI

PK-yrityksen tuet ja rahoitus vuonna 2024

22.2.2024 |

Kaupallinen yhteistyö Sortter Oy Vuonna 2024 yrityksille on tarjolla useita eri rahoituskanavia ja tukimuotoja. Yritystuella … LUE LISÄÄ…

Sähköpostimarkkinointi ohjelma yrityksille – ActiveCampaign

22.2.2024 |

Yrityksille suunnatut sähköpostimarkkinointi ohjelmat tarjoavat monipuolisia työkaluja kampanjoiden suunnitteluun, toteuttamiseen ja seurantaan. Tässä kirjoituksessa tarkastelemme … LUE LISÄÄ…

Kesäharjoittelijana

22.2.2024 |

Hei vaan! Olen Laura, opiskelen Ingmanedu Kulttuurialan ammattiopistossa Media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkintoa. Etsin itselleni … LUE LISÄÄ…

Verkkokaupan saavutettavuus mahdollistaa shoppailun kaikille asiakasryhmille

22.2.2024 |

Verkkokaupan saavutettavuus tarkoittaa, että verkkokauppa on suunniteltu niin, että kaikki käyttäjät voivat käyttää sitä yhtä … LUE LISÄÄ…

Canvasta apua ja helpotusta yrityksen graafiseen ilmeeseen

22.2.2024 |

Kaipaatko työkalua, jolla saat luotua näyttäviä somepostauksia, esityksiä ja muuta visuaalista materiaalia yritykselle? Kannattaa ehdottomasti … LUE LISÄÄ…

Harjoittelijasta työntekijäksi – Oonan työntekijätarina

22.2.2024 |

Keväällä 2021 kirjoitin Sollertiksen blogiin blogitekstin harjoittelujaksostani, jonka suoritin opiskellessani kolmatta vuotta Savonian Ammattikorkeakoulussa muotoilun … LUE LISÄÄ…

Harjoittelijasta työntekijäksi – Janitan työntekijätarina

22.2.2024 |

Saatat tunnistaa minut parhaiten meidän somekanavistamme, webinaareista, koulutuksista tai ehkäpä olet asiakkaani – toimin nimittäin … LUE LISÄÄ…