Markkinointi sosiaalisessa mediassa – pakollinen paha?

Kello soi, sataa vettä. Kerttu raottaa silmiä ja laittaa puhelimen torkulle, vielä viisi minuuttia. Puhelimen piristessä hetken päästä itsepintaisesti Kerttu nappaa puhelimen. Ulkona sataa vettä, mutta ystävä Australiasta on laittanut Facebookiin aurinkoisen kuvan, jossa hän hymyilee kengurun hypätessä taustalla. Kerttu tykkää ja selaa eteenpäin. Serkun lapsi hymyilee rippikuvassaan, naapuri on käynyt kalassa.

Kuulostaako tutulle? Todennäköisesti, koska yli 80 % meistä suomalaisista on Facebookissa. Sosiaalista mediaa käytetään vuorokauden ympäri. Sinne tullaan tarkastamaan ystävien ja tuttavien kuulumisia. Keskimäärin Suomessa käytetään aikaa 4,5 tuntia somessa joka viikko. Jos sinun mainoksesi näkyy päivitysvirrassa keskimäärin 3 sekunnin ajan yhdelle katsojalle, niin saatko mainonnalla oikeasti hyötyä? Some-markkinointi vaatiikin suunnitelmallisuutta.

Kahvia hörppiessään Kerttu etsii syntymäpäivälahjaa tyttärelleen. Kaisa on aina ollut kova lukemaan, joten Kerttu on mennyt hakukoneen kautta verkkokirjakaupan sivulle. Aika loppuu kuitenkin kesken, joten Kerttu nappaa laukkunsa ja astuu ulos sateeseen.

Remarketing tavoittaa uudelleen asiakkaan

Remarketingilla tarkoitetaan markkinointia, jolla pystyt tavoittamaan kotisivuillasi käyneet kävijät uudelleen. Facebookissa toiminnallisuus otetaan käyttöön asentamalla kotisivuille Facebook-pikselikoodi.

Lounaalla Kerttu selaa taas Facebookia. Ruudulle tulee mainos, jossa mainostetaan kirjaa yhdysvaltalaisesta sijoittajasta Mark Cubanista. Täydellinen lahja tyttärelle, joka rakastaa Leijonan luola -ohjelmaa! Kerttu klikkaa mainosta ja päätyy samaan kirjakauppaan, jota hän selaili jo aamulla. Toimitus luvataan muutamassa päivässä, ja Kerttu tilaa kirjan suoraan tyttärensä kotiovelle.

Asiakkaan ostopäätös ei synny aina ensimmäisellä eikä välttämättä toisellakaan kertaa. Ostotapahtuma voi keskeytyä kiireen vuoksi, tai huomio voi siirtyä toiseen asiaan. Muistuttamalla asiakasta yrityksen olemassaolosta uudelleen ostotapahtuma saadaan todennäköisemmin loppuun asti.

Johtoryhmän kokous, palavereita ja läjä sähköpostia. Iltapäivällä Kertun puhti on poissa, mutta olisi kiva saada aikaa hieman itselle. Kirjoitettuaan viimeisen sähköpostin Kerttu avaa vielä Facebookin. Ruudulle hyppäävät videossa aurinkoisesti hymyilevät naiset. Kerttu tajuaa, että hän on nähnyt kyseisen yrityksen logon joka aamu ajaessaan töihin. Tällä kertaa hän pysähtyy kotimatkalla katsomaan uutta kuntosalia, josko sieltä saisi lisää puhtia päivään…  

Some haltuun

  1. Markkinointi sosiaalisessa mediassa – pakollinen paha?
  2. Viisi vinkkiä menestykseen sosiaalisessa mediassa
  3. Järjestä menestyvä Facebook-kilpailu
  4. Kuinka nopeasti näkyvyytesi voi kasvaa? Asiakastarina – Digiapua LadyLine Kuopiolle
  5. Räjäytä näkyvyytesi Facebookissa – 5 päivän haaste yrityksesi näkyvyyden kasvattamiseksi

VIIMEISIN ARTIKKELI

Toimiiko Facebook-markkinointi yrityksessäni?

9.8.2022 |

Facebook on yksi maailman suosituimmista sosiaalisen median alustoista. … LUE LISÄÄ…

Sometrendit 2022 + webinaaritallenne

9.8.2022 |

Vuosi 2022 on vaihtunut vauhdilla somemaailmassa. Uuden vuoden … LUE LISÄÄ…

Hyödynnä Facebook-pikseliä somemarkkinoinnissa

9.8.2022 |

Oletko kuullut Facebook-pikselistä, mutta oma aika ei ole … LUE LISÄÄ…

Harjoittelijan arkea Sollertiksella

9.8.2022 |

Esittely itsestäni  Olen Anna ja opiskelen muotoilualaa neljättä ja viimeistä vuotta. Olin hakemassa harjoittelupaikkaa ja … LUE LISÄÄ…

Yoast SEO -lisäosa hakukone­optimoinnin suunnan­näyttäjä

9.8.2022 |

Hakukoneoptimointi pyörii monien huulilla – mitä se tarkoittaa, … LUE LISÄÄ…

Mitä verkkosivuprojektista on hyvä tietää?

9.8.2022 |

Verkkosivuprojekti voi kuulostaa varsin haastavalta. On helppoa upota … LUE LISÄÄ…

Vinkuvasta modeemista tekoälyyn

9.8.2022 |

Piiipiiii prrr kzzzzzzz vinkui modeemi vuonna 89 ottaessaan … LUE LISÄÄ…