Markkinointi sosiaalisessa mediassa – pakollinen paha?

Kello soi, sataa vettä. Kerttu raottaa silmiä ja laittaa puhelimen torkulle, vielä viisi minuuttia. Puhelimen piristessä hetken päästä itsepintaisesti Kerttu nappaa puhelimen. Ulkona sataa vettä, mutta ystävä Australiasta on laittanut Facebookiin aurinkoisen kuvan, jossa hän hymyilee kengurun hypätessä taustalla. Kerttu tykkää ja selaa eteenpäin. Serkun lapsi hymyilee rippikuvassaan, naapuri on käynyt kalassa.

Kuulostaako tutulle? Todennäköisesti, koska yli 80 % meistä suomalaisista on Facebookissa. Sosiaalista mediaa käytetään vuorokauden ympäri. Sinne tullaan tarkastamaan ystävien ja tuttavien kuulumisia. Keskimäärin Suomessa käytetään aikaa 4,5 tuntia somessa joka viikko. Jos sinun mainoksesi näkyy päivitysvirrassa keskimäärin 3 sekunnin ajan yhdelle katsojalle, niin saatko mainonnalla oikeasti hyötyä? Some-markkinointi vaatiikin suunnitelmallisuutta.

Kahvia hörppiessään Kerttu etsii syntymäpäivälahjaa tyttärelleen. Kaisa on aina ollut kova lukemaan, joten Kerttu on mennyt hakukoneen kautta verkkokirjakaupan sivulle. Aika loppuu kuitenkin kesken, joten Kerttu nappaa laukkunsa ja astuu ulos sateeseen.

Remarketing tavoittaa uudelleen asiakkaan

Remarketingilla tarkoitetaan markkinointia, jolla pystyt tavoittamaan kotisivuillasi käyneet kävijät uudelleen. Facebookissa toiminnallisuus otetaan käyttöön asentamalla kotisivuille Facebook-pikselikoodi.

Lounaalla Kerttu selaa taas Facebookia. Ruudulle tulee mainos, jossa mainostetaan kirjaa yhdysvaltalaisesta sijoittajasta Mark Cubanista. Täydellinen lahja tyttärelle, joka rakastaa Leijonan luola -ohjelmaa! Kerttu klikkaa mainosta ja päätyy samaan kirjakauppaan, jota hän selaili jo aamulla. Toimitus luvataan muutamassa päivässä, ja Kerttu tilaa kirjan suoraan tyttärensä kotiovelle.

Asiakkaan ostopäätös ei synny aina ensimmäisellä eikä välttämättä toisellakaan kertaa. Ostotapahtuma voi keskeytyä kiireen vuoksi, tai huomio voi siirtyä toiseen asiaan. Muistuttamalla asiakasta yrityksen olemassaolosta uudelleen ostotapahtuma saadaan todennäköisemmin loppuun asti.

Johtoryhmän kokous, palavereita ja läjä sähköpostia. Iltapäivällä Kertun puhti on poissa, mutta olisi kiva saada aikaa hieman itselle. Kirjoitettuaan viimeisen sähköpostin Kerttu avaa vielä Facebookin. Ruudulle hyppäävät videossa aurinkoisesti hymyilevät naiset. Kerttu tajuaa, että hän on nähnyt kyseisen yrityksen logon joka aamu ajaessaan töihin. Tällä kertaa hän pysähtyy kotimatkalla katsomaan uutta kuntosalia, josko sieltä saisi lisää puhtia päivään…  

Some haltuun

  1. Markkinointi sosiaalisessa mediassa – pakollinen paha?
  2. Viisi vinkkiä menestykseen sosiaalisessa mediassa
  3. Järjestä menestyvä Facebook-kilpailu
  4. Kuinka nopeasti näkyvyytesi voi kasvaa? Asiakastarina – Digiapua LadyLine Kuopiolle
  5. Räjäytä näkyvyytesi Facebookissa – 5 päivän haaste yrityksesi näkyvyyden kasvattamiseksi

Joanna Hoffren

Sollertiksen toimitusjohtaja ja diginainen. Rakastaa hakukoneoptimointia melkein yhtä paljon kuin yli 200 huonekasvin kokoelmaansa. Bloggaa omassa blogissaan älykodin ratkaisuista.

Lue Joannan viimeisimmät tekstit.

VIIMEISIN ARTIKKELI

WordPress-sivun sisällön hakukoneoptimointi

16.04.2024 |

Hakukoneoptimointi (SEO) on olennainen osa WordPress-sivun menestystä. Se auttaa parantamaan sivusi näkyvyyttä hakukoneissa ja houkuttelemaan … LUE LISÄÄ…

Uudet kotisivut yritykselle – vinkit kotisivujen hankintaan

09.04.2024 |

Yrityksesi tarvitsee uudet kotisivut, mutta et tiedä mistä aloittaa. Kuulostaako tutulta? Kokosimme sinulle kotisivujen hankintaan … LUE LISÄÄ…

4 kysymystä ja vastausta palveluidemme tietoturvasta

05.04.2024 |

Tietoturva on aihe, josta meillä Sollertiksella puhutaan jatkuvasti. Se on koko yrityksemme elinehto. Tietoturvaa pidetään … LUE LISÄÄ…

PiKa Puhtaus – oppeja digimarkkinoinnista ja helpotusta arkeen 

25.03.2024 |

PiKa Puhtaus Oy on vuonna 2011 perustettu siivouspalveluja tarjoava yritys. PiKa Puhtaus tarjoaa koti-, toimitila- … LUE LISÄÄ…

Miten voin hyödyntää Microsoft Copilottia – työkaverina tekoäly

21.03.2024 |

Microsoft Copilot on tekoälyavustaja, joka voi auttaa säästämään aikaa ja tehostamaan työtä. Se on digitaalinen … LUE LISÄÄ…

Kadonneen datan arvet – Varmuuskopioinnilla vältyt katastrofilta

15.03.2024 |

Varmuuskopiotko tarpeelllisia? Turhaa ajan haaskausta, lisää kustannuksia, ohjelmien asennusta, vaivannäköä, ei meille kuitenkaan mitään satu … LUE LISÄÄ…

PK-yrityksen tuet ja rahoitus vuonna 2024

02.02.2024 |

Kaupallinen yhteistyö Sortter Oy Vuonna 2024 yrityksille on tarjolla useita eri rahoituskanavia ja tukimuotoja. Yritystuella … LUE LISÄÄ…

Sähköpostimarkkinointi ohjelma yrityksille – ActiveCampaign

28.12.2023 |

Yrityksille suunnatut sähköpostimarkkinointi ohjelmat tarjoavat monipuolisia työkaluja kampanjoiden suunnitteluun, toteuttamiseen ja seurantaan. Tässä kirjoituksessa tarkastelemme … LUE LISÄÄ…