Sometrendit 2022 + webinaaritallenne

Vuosi 2022 on vaihtunut vauhdilla somemaailmassa. Uuden vuoden alkaessa on tapana katsoa hetken aikaa peräpeiliin, poimia opit ja parhaat työkalut, sekä toimintatavat reppuun seuraavaa vuotta varten. Ja sitten kääntää katseet tulevaisuuteen, joka usein aloitetaan tutkimalla, ennustamalla ja arvaamalla, että mitä se uusi vuosi voisikaan tuoda tullessaan. Onneksesi, olemme tuoneet edellä mainittua tietoa jo palasen sinulle tämän blogitekstin muodossa, johon on kerätty keskeisimpiä sometrendejä vuodelle 2022.

Kurkkaa alta webinaaritallenne tai jatka lukemista.

Vuosi 2021 lukuina

Katsotaan ensin lyhyesti miltä somevuosi 2021 näytti.

Vuoden 2021 some kasvoi entisestään, mikä ei liene yllätys monellekaan. Somen kokonaiskäyttäjämäärä maailmassa on 4,55 biljoonaa, eli noin 57,6 % koko maailman väestöstä. Joten, jos vielä pohdit miksi yrityksiäkin kannustetaan olemaan somessa tässä vastauksesi.

Alla kuva kertomaan hieman tarkemmin sosiaalisen median käytöstä, sekä käytetyimmistä kanavista vuonna 2021:

Keskeisimmät sometrendit 2022

  1. TikTokin valtakausi jatkuu
  2. Evästeet jäävät pikkuhiljaa historiaan
  3. Asiakkaan ostopolku lyhenee entisestään
  4. Monikanavaisuus muuttaa kuluttajien sitoutumista
  5. Vaikuttajamarkkinoinnin rooli kasvaa
  6. Kuluttajien kriittisyys brändejä kohtaan kasvaa

TikTok jatkaa kasvuaan

Kanavalla on nykyään jopa 1 biljoona aktiivisia kuukausikäyttäjiä ja luku kasvaa kasvamistaan rikkoen latausennätyksiä. TikTok sijoittuu käytetyimpien kanavien listauksessa sijalle 7.

TikTokin suosion noustessa jatkuvasti, tulee yritystenkin pohtia olisiko kanava aika ottaa osaksi omaa somestrategiaa. Kanava tarjoaa käyttäjilleen erittäin personoitua sisältöä, joten yrityksien on mahdollista tavoittaa tehokkaasti oma kohdeyleisönsä. Lisäksi TikTok on kunnostautunut työnhakukanavana, sillä ihmiset ovat alkaneet postata kanavaan omia video-CV:tään hashtagilla #TikTokResumes. Tämä herättääkin mielenkiintoisen kysymyksen, että voisiko TikTokia hyödyntää tulevaisuudessa rekrytoinnissa?

Evästeet ovat jäämässä historiaan

Google pyrkii poistamaan evästeet käytöstä hiljalleen vuoteen 2023 mennessä ja tämä tulee muuttamaan myös somemarkkinoinnin maailmaa. Evästeiden jäädessä pois, kommunikointi ja asiakassuhteen luominen, sekä ylläpitäminen nousevat yhä suurempaan rooliin. Lisäksi, kun tietoa potentiaalisista asiakkaista ei enää saada evästeiden avulla, on alettava hyödyntää enemmän sosiaalisen median kanavien tarjoamaa kohderyhmätietoa ja analytiikkaa.

Ostopolku lyhenee entisestään

Yhtenä suurena tekijänä asiakkaan ostopolun lyhenemisessä on Social commerce, eli somealustojen tarjoamat mahdollisuudet ostosten tekoon. Esimerkiksi paikoin Instagramissa ja Facebookissa voi tehdä oston suoraan, poistumatta sovelluksesta – Tämä nopeuttaa ja helpottaa ostamista huomattavasti. Olisiko juuri sinulla mahdollisuus hyödyntää alustojen tarjoamia mahdollisuuksia ostoihin? Lisäksi, panosta omaan verkkokauppaasi ja ostoprosessiin. Jotta pystyt kilpailemaan verkkokaupallasi, sinun täytyy huolehtia, että oma alustasi ja ostoprosessisi toimii saumattomasti, tehden ostamisesta asiakkaalle helppoa ja nopeaa.

Myös mainosten laatu ja visuaalisuus nousee yhä isompaan rooliin. Mikäli et ole vielä hyödyntänyt eri somekanavien responsiivisten mainosten ominaisuuksia, nyt on oikea hetki.

Monikanavaisuus muuttaa kuluttajien sitoutumista

Nykyään ei enää olla ”uskollisia” yhdelle kanavalle, vaan käyttäjien sitoutuminen jakautuu useiden eri somekanavien välillä. Kuten alun kaavio osoitti, ihmiset käyttävät keskimäärin 6.7 eri alustaa kuukauden aikana.

Monikavaisuuden rinnalla yhä useampi ihminen kertoo saavansa tiedon kuumimmista uutisista somekanavien kautta, perinteisen median sijaan. Tämä kasvattaa disinformaation ja harhaanjohtavan sisällön leviämisen riskiä. Olet varmasti jo itsekin törmännyt somessa moneen otteeseen ”feikkiuutisiin”.

Vaikuttajamarkkinoinnin rooli kasvaa

Sosiaalisen median kasvaessa, myös vaikuttajien tuottaman sisällön merkitys kasvaa. Vaikuttajien kohderyhmät ovat suurempia ja sitoutuneempia kuin koskaan ennen. Tästä syystä vaikuttajamarkkinointiin on alettu suhtautua vakavammin ja nykyään vaikuttajamarkkinointia voikin tehdä vähemmillä riskeillä ja isommilla tuloksilla.

Kuluttajien kriittisyys brändejä kohtaan kasvaa

Vastuullisuus ja yhteiskunnallisten ongelmien käsittely, sekä niihin kannan ottaminen on yhä odotetumpaa brändeiltä. Kuluttajat ovat tietoisempia ja entistä kriittisempiä edellä mainituista, ja siitä syystä tyhjät lupaukset ja kertalahjoitukset eivät enää riitä. Kuluttajat odottavat paljon brändeiltä ja lisäksi arvostavat yhä avoimempaa vuorovaikutusta. Luo siis yhteys omaan yleisöösi ja pohdi aidosti oman yrityksesi toimintatapoja ja kulttuuria.

Janita Arkko

Sollertiksen markkinointisuunnittelija, jolta ei lopu koskaan ideat kesken.

VIIMEISIN ARTIKKELI

WordPress-ylläpito turvaa verkkosivujesi toiminnan

27.05.2025 |

WordPress-ylläpito on tärkeä osa verkkosivujen toimintaa. Moni yrittäjä ajattelee, että verkkosivut tehdään kerran ja sen … LUE LISÄÄ…

Multimediaesitysten luonti Microsoft Sway-työkalulla

26.03.2025 |

Microsoft Sway on selainpohjainen digitaalinen tarinankerrontatyökalu, jonka avulla voit luoda ja jakaa interaktiivisia esityksiä ja … LUE LISÄÄ…

Roundcube-webmailin käyttöohje

18.03.2025 |

Roundcube on suosittu webmail-sovellus, joka tarjoaa helppokäyttöisen käyttöliittymän sähköpostien hallintaan. Tässä ohjeessa käymme läpi yleisimmät … LUE LISÄÄ…

Asiakastarina: Lemmikkihoitola Moppe ja Miiru Oy

29.01.2025 |

”Lemmikit ovat ihmisen parhaita ystäviä ja perheenjäseniä.Tiedämme miten tärkeitä tunnesiteitä lemmikin ja omistajan välille syntyy.” … LUE LISÄÄ…

Miksi sähköposti ei lähde – Yleisimmät ongelmat ja SMTP-asetukset

17.01.2025 |

Sähköposti on olennainen osa yritysviestintää. Jos sähköpostit eivät lähde omalta koneelta, on tilanne usein hyvin … LUE LISÄÄ…

Katsaus Sollertiksen vuoteen 2024

10.01.2025 |

Vuosi on vaihtunut ja kaikki ovat palanneet työn ääreen. Halusin tehdä pienen katsauksen vuoteen 2024 … LUE LISÄÄ…

Hakukoneoptimointi – avain asiakkaiden löytämiseen digitaalisessa ostopolussa

03.01.2025 |

Tiesitkö, että tutkimuksien mukaan asiakkaan digitaalinen ostopolku alkaa useimmiten Googlettamalla? Kyllähän sinä sen varmasti tiesit, … LUE LISÄÄ…

Olemme ulkoistaneet laskutuksemme

27.11.2024 |

Olemme ulkoistaneet laskutuksen hoitamisen BRANG Oy:lle 02.12.2024 alkaen. Huomioithan, että laskulla oleva tilinumero on muuttunut ja suoritukset tulee … LUE LISÄÄ…